arena kaun 0611 **PRANCŪZIŠKI KRYŽIAŽODŽIAI // KAUNO ARENOS PROJEKTAS NEMUNO SALOJE VIS BUKSUOJA

Naujosios Kauno arenos reikalai jau seniai tapę savotiška muilo opera su detektyvo elementais. Ilgus metus miestiečių laukto svarbaus sporto ir kultūros objekto projektavimas apipintas neaiškiomis intrigomis, nutylėjimais ir keista pompastika. Labiausiai stebina tai, kad vienu metu sumanyti du milžiniški Kauno centro „pagerinimo“ projektai – „Akropolis“ su daugiaaukščiu parkingu ir arena – visiškai neranda bendros kalbos.Neseniai sausakimšose Kauno savivaldybės salėse praūžę prancūzų architekto Michelio Regembalio eskizinio projekto pristatymai visuomenei bei architektūros ekspertams paliko daugiau klaustukų, negu šauktukų.

EUFORIJOS DAUG, REZULTATŲ – MAŽA

Metų pradžioje prancūzų kompanija „Bouygues Batiment International“ (BBI), pasitelkusi „Žalgirio“ krepšinio klubą bei vieną tarptautinę renginių organizavimo agentūrą iš užsienio, vienintelė pareiškė norą dalyvauti sporto ir pramogų rūmų koncesijoje su miesto savivaldybe. Tuomet 8 metus projektą rengęs architekto E.Miliūno (su A.Bubliu iš Detroito) kolektyvas buvo nustumtas į šoną, o darbo ėmėsi architekto M.Regembalio vadovaujama patyrusi BBI projektuotojų komanda, į pagalbą pasikvietusi vietinį architektą Gintautą Natkevičių.

Į politines intrigas įsijautusi Kauno valdžia lapkričio viduryje pateiktą prancūziškąjį Kauno arenos Nemuno saloje variantą sutiko liaupsėmis – it kokią Dievo dovaną. Kauno merui Arvydui Garbaravičiui net pasirodė, kad M.Regembalio projektuojami rūmai Kaunui… per geri. Prancūzais tvirtino pasitikintys ir naujos arenos statybų laukimo iškankinti krepšinio autoritetai. Tačiau akademiko A.Miškinio pirmininkaujama jungtinė Kauno architektūros ir urbanistikos ekspertų bei Aplinkos ministerijos ekspertų taryba politinei euforijai nepasidavė ir į prancūzų projektą pažvelgė reikliai.

PROJEKTAS PAKITO NEŽYMIAI

Nuo Kauno arenos vizijos pristatymo praėjus bemaž metams, BBI projektas patobulėjęs nedaug. Viduje – ta pati „U“ formos arenos taurė, eksterjero kiautas – tos pačios laužytos formos. Urbanistinius projekto sprendinius pristačiusio G.Natkevičiaus teigimu, arena nežymiai patraukta tam, kad nuo Senamiesčio pro „Akropolio“ parkingą būtų matyti Karmelitų bažnyčios bokštai. Šią miglotą motyvaciją M.Regembalis papildė – medžiais apsodinta arena Nemuno saloje atrodysianti lengva ir elegantiška.

Sporto ir pramogų rūmų vidaus struktūra remiasi 3 lygių sistema. Apatinis lygis (altitudė 28,50 m) skirtas techninei bei ūkinei zonai. Per jį vyktų ūkinis arenos aptarnavimas, būtų patenkama į VIP’o ložes. Publika, laiptais užlipusi į grįstą platformą virš parkingo, 6 metrais aukščiau, į vidų patektų per rytinėje pusėje numatytą įėjimą. Šiame, pagrindiniame, arenos lygyje projektuojami restoranai ir į tribūnas paskirstysianti laiptų bei liftų sistema. Viršutiniame lygmenyje būtų įvairios parduotuvėlės bei ryšys su viršutinėmis tribūnomis. Architektas M.Regembalis sakė, kad universali arenos taurė su stacionariomis ir surenkamomis tribūnomis suprojektuota pagal patogumo kriterijus, o jos matomumas – kone idealus.

Anot G.Natkevičiaus, parkavimo problemas išspręstų 500 vietų apželdintas „vipinis“ parkingas saloje, 1.500 vietų, arenos lankytojams skirtų iš „Akropolio“ parkingo, ir automobiliams paaukota viena Karaliaus Mindaugo prospekto juosta. Pagal autorių sumanymą, neurbanizuotoje žalioje saloje rūmai stūksotų it abstrakti skulptūra.

IT DU VILNIAUS „SIEMENS’AI“

Daugelį pagrindinių arenos projekto trūkumų nurodė jau recenzentas architektas A.Ambrasas, pirmiausia prisipažinęs negalįs atsigauti nuo virš Karaliaus Mindaugo prospekto statomo „Akropolio“ parkingo vaizdo. Jis rėmėsi fundamentaliais architektūros patriarcho Lauryno Gucevičiaus teiginiais, kad pastato grožis, darnumas ir didingumas esąs ne nuo išgalvotų pagražinimų bei papuošimų, bet nuo statinio dalių santykio vienų su kitais ir su visuma, o nuo to priklausąs ir jo stiprumas. Vėlesni ekspertų teiginiai tik patvirtino, jog šie principai daugeliu atvejų arenos projekte buvo ignoruoti.

Daugiausia ekspertų kritikuoti prancūzų urbanistiniai sprendiniai, ypač – sumanymas į salą pastatą „įsodinti“ atvirkščiai. Dauguma jų pažymėjo, kad prancūzai pagrindinį įėjimą orientavo ne į miesto centrą (S.Daukanto gatvės ašį), bet į salos galą M.K.Čiurlionio ir geležinkelio tiltų pusėje. Į Senamiestį atgręžtame fasade prancūzai numatė specialią angą scenai, kuri tiktų tiek vidui, tiek laukui, ir… ūkinį aptarnavimą. Taigi nuo miesto centro ateinančiam lankytojų srautui rūmus tektų kaskart apeiti.

A.Ambraso manymu, tai ne tik labai nepatogu – šitaip paneigiami logiški ryšiai su kontekstu. Architekto G.Balčyčio teigimu, būtent prisirišimas prie abejotino scenos „lango į Senamiestį“ sutrukdė autoriams kritiškai pažvelgti į arenos orientaciją.

Kritikos nusipelnė ir pernelyg išpūstas, agresyvus kontekstui arenos tūris (ilgis – 125 m, plotis – 110 m, aukštis – net 38 m). Pasak ekspertų, šioje vietoje jis aiškiai per didelis. „M.Regembalio arena net 2 kartus didesnė už Vilniaus „Siemens’o“ areną, o tai verčia suabejoti projekto efektyvumu ir ekonomiškumu“, – pažymėjo Architektų sąjungos pirmininkas K.Pempė. Pasak prof. J.Bučo, Kaunui reikia simbolio, kuris išjudintų provincialų visuomeninį gyvenimą, tačiau būtina labiau atsižvelgti į miesto savitumą ir mastelį.

Architektūros ir urbanistikos ekspertai mažiausiai pastabų turėjo arenos vidaus struktūrai ir ryšiams, tik abejojo, ar autorių pasirinkta „U“ formos tribūnų schema racionali. Mat architekto E.Miliūno kolektyvas į net 9 metrais (!) žemesnę areną sugebėjo sutalpinti 15.000 vietų, o prancūzai į gerokai didesnę – tik 12.500 vietų. Pasak daugumos ekspertų, būtina paieškoti galimybių tūrį sumažinti, o nulinę altitudę – nuleisti kiek galima žemiau.

ATSITIKTINĖ SIMETRIJA

Šiek tiek gerų žodžių M.Regembalis sulaukė už architektūrinę koncepciją, tačiau jam palinkėta surasti pastato dermę su kraštovaizdžiu. Pasiūlyta panagrinėti arenos tūrį Nemuno slėnio panoramose ir paieškoti ekspresyvesnio architektūrinio sprendimo. Dėl su ledkalnio įvaizdžiu besikertančios plano simetrijos ir kraštovaizdyje nederančio tūrio kai kurie ekspertai net sudvejojo, ar prancūzų projektas nebūsiąs ištrauktas iš kito konteksto.

Matyti, kad BBI projektuotojų kolektyvas daugiausia padirbėjęs prie eksterjero apdailos – siūlo komponuoti skaidraus bei dažyto stiklo, metalo elementus, pasitelkti pašvietimo galimybes. Ieškodami nereguliaraus eksterjero piešinio, jie išnagrinėjo ledo bei medžio vidinę struktūrą. Tačiau daugumos ekspertų manymu, prancūzų projektuotojų komanda dirbo ne visai ta linkme. Pasak jų, panašus fasadų apdailos sprendimas jau ne kartą matytas užsienio architektūroje, o gerokai įtaigesnis buvęs peršviečiamo ledkalnio įvaizdis pirminėje projekto vizijoje. „Pastato architektūra dar negimusi, o jau pasenusi“, – replikavo K.Pempė.

URBANISTIKA JAU „NUŽUDYTA“

Architektūros ir urbanistikos ekspertams labiausiai užkliuvo, kad likimo valiai palikta transporto srautų bei parkavimo problema – savotiška uždelsto veikimo bomba. Iš esmės jos nesprendžia nei arenos architektai, nei „Akropolio“ projektuotojai, nei miesto valdžia, atsainiai palaiminusi abiejų didžiulių objektų statybą pačiame miesto centre.

Siūlyta modeliuoti transportinę situaciją mieste, prieš pradedant abiem objektams funkcionuoti. Urbanistas S.Čereškevičius, remdamasis didžiųjų Vilniaus objektų pavyzdžiais, prognozavo, kad Kauno centrui gresia didžiulės eismo problemos. „Jų daugiausia kils ne parkuojantis, bet dėl kamščių atvažiuojant bei išvažiuojant“, – pažymėjo urbanistas.

Taip pat į akis ekspertams krito aiškiai per siauras pėsčiųjų tiltas, vedantis į „Akropolio“ parkingą, nenumatytas autobusų parkingas, besikertantys automobilių ir pėsčiųjų srautai. Ekspertai nebe pirmą kartą akcentavo, kad „Akropolio“ ir arenos projektuotojai sprendinių turėtų ieškoti bendrai.

Pastebėta, kad nesama jokio arenos ansambliškumo su „Akropoliu“. Ir nors keli ekspertai teigė, kad šioje vietoje urbanistika jau „nužudyta“, buvo pateikta siūlymų, kaip situaciją „paredaguoti“. Pavyzdžiui, virš Karaliaus Mindaugo krantinės greta „Akropolio“ pastačius pėsčiųjų tiltą į areną, išsispręstų pėsčiųjų ir automobilių srautų problemos. O po renginių arenoje lankytojai, pasklidę „Akropolyje“, sumažintų smūginę bangą miesto gatvėms.

Tačiau vargu ar tokie sumanymai galės būti realizuoti, nes tarp arenos ir „Akropolio“ projektų deklaruotos sąjungos nematyti. Net daugiaaukštis „Akropolio“ parkingas suprojektuotas taip, kad jo jungtis su arena be rimtų korektūrų nėra įmanoma.

Iš tiesų neprojektuojamas ir arenai paskirtos salos dalies sutvarkymas. Formaliai M.Regembalio grupė lyg ir turi laikytis E.Miliūno sklypo planų, tačiau šie naujam arenos projektui netinka, o naujų pasiūlymų nepateikta. Deklaruojamas žaliosios salos su natūraliais krantais variantas, turint omeny 12.000 žiūrovų srautus, tiesiog primena neatliktus namų darbus.

ŠEŠĖLIŲ TEATRAS DAROSI NEBEJUOKINGAS

M.Regembalio pristatytame arenos projekte maža pagarbos ir išskirtiniam Nemuno slėniui. Žinoma, greta „Akropolio“ garažo kiekvienas projektas atrodytų savotiškai, tačiau šįkart nematyti elementarių pastangų sukurti urbanistinį ir landšaftinį dialogą su kontekstu. Todėl nė vienas architektūros ir urbanistikos ekspertas nepritarė, kad būtų realizuojami tokio pavidalo rūmai. Jungtinė Kauno architektūros ir urbanistikos ekspertų bei Aplinkos ministerijos ekspertų taryba prancūzams pasiūlė pastabas išnagrinėti ir pagal jas pakoreguotą projektą tarybai pateikti vėl.

Sporto ir pramogų rūmus Nemuno saloje pastatyti pasisiūlęs prancūzų koncesininkas Kauno valdžios buvo sutiktas it princas ant balto žirgo. Deja, lūkesčiai nesipildo ir atrodo, kad „už kadro“ vyksta kažkokie paraleliniai veiksmai, todėl Kauno arenos projektavimo procesas yra keistas ir menkai rezultatyvus.

Kauno centre jau pridaryta urbanistinių klaidų – plačiomis gatvėmis atkirstos upės, įsileista milžiniška „Akropolio“ komercinė mašina, virš Karaliaus Mindaugo prospekto baigiamas statyti daugiaaukštis parkingas, neseniai greta Laisvės alėjos atidarytas kalėjimas – taigi dar kartą klysti miestas tiesiog nebeturi teisės.

Rašyti komentarą

Susije straipsniai

kaunas_fo_240700_e01_xxx

KAUNAS FOTOGRAFIJOSE: Pirmoji ciklo paroda Kauno fotografijos galerijoje

2024 liepos 17Be komentarųPILOTAS.LT

Kauno fotografijos galerijoje veikia paroda „Kaunas fotografijose“. Parodoje eksponuojamos Kauno miesto fotografijos nuo 6-ojo dešimtmečio, kurias įvairaus pobūdžio leidiniams pateikė to meto fotografai. Tai pirmoji būsimo

Klaipėdos ledo arena (arch. Kęstutis Mikulskis, Jokūbas Fišeris, Dovilė Gavėnė, Rūta Urbonavičiūtė; „Tiksli forma“).

KLAIPĖDOS LEDO ARENA: Ryškėja projekto kontūrai

2024 liepos 12Be komentarųPILOTAS.LT

Klaipėdoje, Paryžiaus Komunos gatvėje įsibėgėjo naujos ledo arenos projektavimas. Jau įvyko viešas projektinių pasiūlymų pristatymas, o projektavimą numatoma ubaigti per šiuos metus. Rangos darbų viešųjų pirkimų

Mokslo sala

MOKSLO VITRINA: Intriguojantis architektūrinis pareiškimas Kauno Nemuno saloje

2024 gegužės 2218 KomentarųAlmantas Bružas

Prieš beveik dešimtmetį užkurta mokslo populiarinimo centro Nemuno saloje, Kaune idėja baigia pavirsti realybe. Šiuolaikiškas statinys jau papildė „Žalgirio“ arenos ir baseino statinių tandemą bei projektuoja

arena_pn_081100_e03_bra

INVESTICINIAI PLANAI PANEVĖŽYJE: Kurs socialines dirbtuves ir modernizuos areną

2024 kovo 6Be komentarųPILOTAS.LT

Panevėžys planuoja įgyvendinti kelis naujus investicinius projektus. Numatoma sutvarkyti Aukštaitijos sostinės centre esančias pasirinktas patalpas ir jas pritaikyti socialinėms dirbtuvėms bei atnaujinti ir modernizuoti „Kalnapilio“

Wolves

„WOLVES“ STATYS TRENIRUOČIŲ CENTRĄ: Arenoje sutilps per 1.200 žiūrovų

2024 vasario 2Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniaus krepšinio klubas „Wolves“ prie sostinės oro uosto plečiamame verslo centre, „AeroCity“ miestelyje statys naują treniruočių centrą su 1.200 žiūrovų sale. Planuojama, jog pastarasis pradės

Salų dvaro rūmai

DVARAS EŽERO SALOJE: Rokiškio rajone pabaigti tvarkyti Salų dvaro rūmai

2023 lapkričio 28Be komentarųPILOTAS.LT

Rokiškio rajone baigti tvarkyti ežero saloje įsikūrę klasicistiniai Salų dvaro sodybos rūmai. XV amžiuje šis dvaras ir miestelis buvo viena iš didikų Kęsgailų valdų, o

Tauragės daugiafunkcinė arena

IŠ KETVIRTOJO KARTO: Šiemet prasidės Tauragės multifunkcinės arenos statybos

2023 rugpjūčio 1Be komentarųPILOTAS.LT

Tauragėje pagaliau pajudės multifunkcinės arenos reikalai – pagaliau pasirašyta statybų sutartis. Darbus pradėti planuojama jau šiais metais. Tauragės sporto ir pramogų arenos statybų konkursas įvyko

Ateitybės sala

ATEITYBĖS SALA: Nomedos ir Gedimino Urbonų instaliacija Juodkrantėje

2023 liepos 25Be komentarųPILOTAS.LT

Žinomi lietuvių menininkai Nomeda ir Gediminas Urbonai Juodkrantėje pristato meno ir mokslo sinteze grįstą instaliaciją „Ateitybės sala“. Instaliacija sumanyta kaip plaukiojanti laboratorija Venecijos bienalės architektūros

Kaunas: pasakojimai apie miestą ir jo žmones

APIE KAUNĄ IR JO ŽMONES: 33 istorijų knygos pristatymas „Pienocentro“ rūmuose

2022 gruodžio 13Be komentarųPILOTAS.LT

700 metų ir 33 istorijos. Kaip atrodė kauniečio pasaulis skirtingais laikotarpiais? Kuo jis gyveno, ką valgė, kuo tikėjo, ką dirbo, kas buvo svarbu ir ką

Vaidas Petrulis

APDOVANOJO ARCHITEKTŪROLOGĄ: Dr. V.Petruliui paskirta Kauno mokslo premija

2022 lapkričio 23Be komentarųPILOTAS.LT

Kauno miestas kasmet skiria mokslo premijas už ilgametę aktyvią ir reikšmingą mokslinę veiklą, aukščiausius pasiekimus nacionaliniu ar tarptautiniu mastu, novatorišką mokslinę idėją ir jos įgyvendinimą

Snow Arena

PARDUODAMA „SNOW ARENA“: Druskininkų savivaldybė paskelbė viešą aukcioną

2022 gegužės 10Be komentarųPILOTAS.LT

Druskininkų savivaldybė paskelbė uždaros slidinėjimo trasos „Snow Arena“ ir jai priskirto valstybinės žemės sklypo – pardavimo aukcioną. Prieš dešimtmetį pradėjusią veikti „Snow Areną“ mėgsta profesionalūs

Kaunas-Vilnius

APIE DVIEJŲ MIESTŲ PRIKLAUSOMYBĘ: Didžiąją parodą atidarys „MOratonas“

2022 balandžio 15Be komentarųPILOTAS.LT

Kaunas ir Vilnius, Vilnius ir Kaunas. Didžiausi Lietuvos miestai. Gal konkuruojantys, o gal būtini vienas kitam? Kaip ir kodėl jie (ne)sugyvena? MO muziejus atidaro didžiąją parodą

Mažoji sala Niujorke („Heatherwick Studio“, MNLA ). Foto: Timothy Schenck

ŽALIOJI NIUJORKO OAZĖ: Hadsono upėje išdygo dirbtinė sala

2021 gegužės 27Be komentarųPILOTAS.LT

Po 8 metų projektavimo bei statybų Niujorke, Hadsono upėje galiausiai sužaliavo Mažoji sala (angl. Little Island). Pagal firmų „Heatherwick Studio“ ir MNLA projektą molo vietoje

Kultūros sala

KULTŪROS SALA: Pristatyta „Neringos – Lietuvos kultūros sostinės 2021“ programa

2021 gegužės 12Be komentarųPILOTAS.LT

2021-ųjų Lietuvos kultūros sostinė Neringa su projektu „Kultūros sala“ pakvietė atrasti ramybę ir įkvėpimą bei pasinerti į naujas kultūrines patirtis gražiausiame Lietuvos kurorte. „Kultūros salą“

Ledo arena Vilniuje

VILNIAUS LEDO ARENA: Pristatomi pirmieji eskizai

2021 kovo 18Be komentarųPILOTAS.LT

Vilniuje projektuojama nauja ledo arena vienu metu galės sutalpinti mažiausiai 950 žiūrovų ir apie 100 sportininkų. Arenos projektą rengia bendrovės „Tiksli forma“ projektuotojai. ĮRENGS VIENINTELĘ

Vilniaus ledo arena

VILNIUS TURĖS DAUGIAU LEDO: Prasideda naujos arenos projektavimo darbai

2021 sausio 211 KomentarasPILOTAS.LT

Įkandin dviejų aikščių ledo areną jau bebaigiančio statyti Kauno, žiemos sporto bazės stiprinimu suskubo rūpintis ir sostinė, ką tik užsakiusi panašaus dydžio naujos arenos projektavimo

Marijampolės daugiafunkcė arena

MARIJAMPOLĖS DAUGIAFUNKCĖ ARENA: Parengti projekto projektiniai pasiūlymai

2020 lapkričio 101 KomentarasPILOTAS.LT

Pernai metais surengtąjį Marijampolės daugiafunkcės arenos architektūros idėjos konkursą laimėjo kolektyvas „Tiksli forma“ su projektu „Sūkurys“. Lapkričio 26 dieną rengiamame viešame pristatyme bus galima susipažinti

Kauno žiemos sporto centroas

ĮJUNGĖ AUKŠČIAUSIĄ PAVARĄ: Kauno ledo arenos statybos įsibėgėjo

2020 spalio 5Be komentarųPILOTAS.LT

Prieš metus Kauno Dainavos rajone pradėtose žiemos sporto centro statybose dabar įjungta aukščiausia pavara. Kovo 11-osios gatvėje ryškėjančiame statinyje visu tempu vyksta išorės ir vidaus apdailos

Tauragės arena

DAUGIAU SPORTO IR KULTŪROS: Tauragė statys multifunkcinę areną

2020 liepos 15Be komentarųPILOTAS.LT

Tauragėje bus statoma multifunkcinė arena. Tauragės rajono savivaldybės mero Dovydo Kaminsko teigimu, regionų poreikis turėti modernią infrastruktūrą – ne mažesnis nei šalies didmiesčių. PRITAIKYTA 8

Vitrum 2020 Pulsas

SKAIDRI ERDVĖ: Atviras kvietimas stiklo ir  tarpdisciplininio meno kūrėjams

2020 kovo 2Be komentarųPILOTAS.LT

Stiklo meno festivalis „Vitrum 2020 Pulsas“ paskelbė atvirą kvietimą menininkams. Stiklo ir tarpdisciplininio meno kūrėjai kviečiami tyrinėti erdvės ir skaidrumo santykį bei dalyvauti parodoje „Skaidri

Sprendimas dėl Kauno modernizmo architektūros įtraukimo į UNESCO Pasaulio paveldo sąrašą bus priimtas kitų metų asamblėjoje.  Foto: ©PILOTAS.LT

PRISISTATO LATVIAMS: Kauno modernizmo architektūros paroda Rygos jugendo centre

2020 kovo 2Be komentarųPILOTAS.LT

Rygos jugendo centro muziejuje atidaroma paroda „Kauno modernizmo architektūra tarpukariu“. Tai Kauno modernizmo asmenybės, projektai bei šiuolaikinio šokio teatro „Aura“ vaizdo projektas jo interjeruose. Nuo

Gerda Liudvinavičiūtė

NAUJASIS BETONO MIESTAS: G.Liudvinavičiūtės betono juvelyrikos paroda Kaune

2020 vasario 18Be komentarųPILOTAS.LT

Kauno miesto muziejuje atidaroma menininkės Gerdos Liudvinavičiūtės darbų paroda „Naujasis betono miestas. Nuo Kauno iki Tokijo“. Tai dvi betono juvelyrikos kolekcijos, įkvėptos XX a. architektūros

Tiksli forma

MARIJAMPOLĖJE PIRMAUJA „SŪKURYS“: Sporto arenos konkurse išryškėjo lyderiai

2020 vasario 7Be komentarųPILOTAS.LT

Marijampolėje išryškėjo daugiafunkcės sporto arenos architektūros idėjų lyderiai. Tarp konkurso prizininkų pirmauja Vilniaus firmos „Tiksli forma“ kolektyvas su projektu „Sūkurys“. Oficialiai paskelbti laimėtoją planuojama po

dirbtinė sala

PLŪDURIUOJA IR VALO: Lietuvių mokslininkų dirbtinės salos tarnauja ekologijai

2020 sausio 81 KomentarasPILOTAS.LT

Klaipėdos universiteto, Jūros tyrimų instituto ir Kuršių nerijos nacionalinio parko mokslininkai Kuršių mariose vykdo dirbtinių salų eksperimentą. Stebima kaip ties Gintaro įlanka plūduriuojančios salos padeda

Langiojos sala

PELENAI „DIRBS“ KRAŠTOVAIZDŽIUI: Lietuviškos atliekos pravers norvegams

2020 sausio 7Be komentarųPILOTAS.LT

Statomos Vilniaus kogeneracinės jėgainės (VKJ) pelenai bus naudojami Norvegijos Langiojos salos kraštovaizdžiui atkurti. Lietuvos sąvartynai kasmet dėl to ne tik išvengs 160.000 tonų atliekų, bet