Daugelis su nerimu laukia lapkričio 1-osios, kai turi įsigalioti Aplinkos ministerijos nustatyti A klasės energinio naudingumo reikalavimai naujos statybos pastatams. Ar šiam ambicingam reikalavimui yra pasiruošta…?
Tikrai ne. Kaip dažniausiai Lietuvoje atsitinka, griežtas ir sunkiai įgyvendinamas normatyvas yra paprasčiausiai nuleistas iš viršaus, paliekant eiliniams piliečiams vienintelę pareigą – vykdyti ir neatsikalbinėti.
Žinoma, pati A klasės energinio efektyvumo pastatų idėja yra graži ir teisinga. Taip pat, kaip teisinga yra važinėti naujais automobiliais arba negerti pigaus alkoholio ir nerūkyti tabako. Tačiau tokių radikalių reformų įgyvendinimas turėtų būti lydymas harmonizuojančių veiksnių. Ypač ekonominių.
Taip pat, demokratiška būtų ir palikti tam tikrą pasirinkimo teisę statytojui. Tarkime, pasistatyti mažiau energetiškai efektyvų namą su vitrinomis į peizažą ir daugiau mokėti už jo išlaikymą. Svarbu, kad naujas pastato pirkėjas gautų namo energetinio naudingumo sertifikatą ir galėtų apsispręsti, kas svarbiau – komunalinės sąskaitos ar vizualiai, emociškai patraukli gyvensena.
Deja, Trečioko ministerija geriau žino kaip mes turime gyventi ir už ką mokėti.
O mokėti turėsime daug ir į priekį – už brangesnius A klasės projektus, už sudėtingesnius A klasės statybinius sprendinius, už didesnį kiekį ir brangesnių izoliacinių medžiagų.
Kaip gi prie didesnių A klasės laiko ir finansinių sąnaudų ketina prisidėti Aplinkos ministerija ir valstybė? Niekaip, kaip visada.
Todėl nenuostabu, kad ir vėl visuomenei tenka griebtis politikos iš apačios – viešo protesto ir peticijos, apeliuojančios į sveiką protą, nuovoką ir realių galimybių paisymą. Ir nors peticija paskelbta dėl pastatų kaime, iš esmės ji tinka ir miesto naujos statybos pastatams, kurių nuo lapkričio 1-osios irgi tyko A klasės reikalavimai…
PETICIJA Būsima prievolė naujiems statomiems namams taikyti A klasės energinio naudingumo reikalavimus kaimo vietovėse yra perteklinė ir neteisinga:
Nuo 2016 m. lapkričio 1 d. numatyti taikyti A klasės energinio naudingumo reikalavimai naujai statomiems pastatams yra neteisingi ir pertekliniai LR gyventojų atžvilgiu, ypač kaimo vietovėse, nes:
1. Lietuvos gyventojų, ypač gyventojų gyvenančių kaimo vietovėje, pragyvenimo lygis smarkiai atsilieka nuo Europos Sąjungos, todėl pasistatyti naują namą ir net pagal dabar esamus B klasės energinio naudingumo reikalavimus daugeliui yra per brangu.
2. Šiai prievolei nėra numatytas kompensavimo mechanizmas. Visi norime gyventi ekonomiškuose ir šiltuose namuose, bet tam reikia daug papildomų lėšų (ypač brangiai rekuperacijai, dvigubai daugiau šiltinimo medžiagų, brangesnių projektavimo darbų ir kitų išlaidų dėl reikalavimų A klasei). Europos valstybės skatina statyti šiltus ir ekonomiškus namus kompensuodamos gyventojams papildomai patirtas išlaidas.
3. Neteisinga, kad paprastiems žmonėms nebelieka pasirinkimo (Tarp B – A klasių), tik prievartinė prievolė, kuri naudinga elektros energijos tiekėjams, šiltinimo medžiagų pardavėjams ir kitiems susijusiems subjektams. Turtingi žmonės ir be šios prievolės statosi A ir aukštesnės klasės energinio naudingumo reikalavimus atitinkančius namus.
4. Dauguma kaimo vietovių, vienkiemių ir sodybų gyventojų statosi namus su kietu kuro šildymu ne tik todėl, kad kietas kuras yra pigiausia (kiti turi savą mišką), bet ir kad nori turėti ekologišką/natūralų namą su natūraliais ortraukiais, pečiais ir židiniais – ko A klasės energinio naudingumo reikalavimai neleidžia.
5. Kaimyninėje Lenkijoje, esančioje panašaus klimato regione, dar tik planuojama pereiti prie B energinio naudingumo klasės. Ši, gerokai ekonomiškai stipresnė šalis, laipsniškai eina prie ES direktyvų vykdymo.
Pabaigai. Suprantamas valdininkų noras pulti vykdyti ES direktyvas, tausoti aplinką ir ekologiją, kad Lietuvoje namai būtų šilti, pasyvūs, ekonomiški… Tačiau šiuo atveju, kalbame ne apie miestų daugiaaukščių namų statytojus, namų kvartalus statančias bendroves, bet apie savo individualų namą ar sodybą norintį pasistatyti žmogų kaimo vietovėje. Manome, kad šiuo atveju Aplinkos ministerijai būtina atsižvelgti į gyventojų interesus ir juos ginti.
PRAŠOME:
1. Atidėti privačių namų (vienbučių, dvibučių), esančių kaimo vietovėse, A klasės energinio naudingumo reikalavimus naujai statomiems pastatams iki 2020m. arba visai šią panaikinti prievolę.
2. Numatyti ir įgyvendinti kompensavimo mechanizmą gyventojams dėl papildomų investicijų reikalingų A klasės energinio naudingumo reikalavimams naujai statomiems pastatams.
3. Įgyvendinant pirmą punktą numatyti saugiklius dėl galimų piktnaudžiavimų. Pavyzdžiui taikyti naujai statomiems pastatams esantiems ne mažesniame kaip 20 arų dydžio sklype ir tik vienbučiams/dvibučiams.
Kas
( 2016-10-14 )
Sugalvojo rašyt peticijas likus dviem savaitėm iki įsigaliojimo. Ir dar drįsta priekaištaut konkursų rengėjams, kad per greitai darbus įvertina… Kur, brangieji buvot visus pastaruosius dvejus metus? Kur konstruktyvūs, faktais pagrįsti pasiūlymai ir diskusijos, normali kitų šalių lyginamoji analizė? Skęstantys anglies dūmuose lenkai mums ne rodiklis.
585
( 2016-10-12 )
Kažin ar pasieks ta peticija kieno nors ausis ir ar tai ką nors lems…
Ar ji bus galingesnė už STR!?