Klaipėdoje brandinamos dviejų naujų skulptūrų idėjos – Buriuotojų krantinės informacinės rodyklės (aut. G.Stasiulis) bei pirmajam Klaipėdos krašto automobilių ir motorračių klubo (skulptorius A.Sakalauskas, arch. V.Balsys, V.Dapkevičius). Neseniai įvykusiame bendrame Lietuvos architektų sąjungos Klaipėdos apskrities organizacijos architektūros ir urbanistikos ekspertų tarybos bei Lietuvos dailininkų sąjungos Klaipėdos skyriaus tarybos posėdyje jos sulaukė skirtingų įvertinimų.
REKOMENDAVO PROJEKTUOTI DARNIAU
Rotary klubas „Concordia 1826“ ketina informaciniu ženklu pažymėti Buriuotojų krantinę. Pristatytas informacinės rodyklės kairiajame Danės upės krante projektas – granito plokštė su virš jos montuojamomis stilizuotomis, vėtrungės silueto bronzinėmis rodyklėmis (aut. G. Stasiulis). Siūlyto skulptūrinio elemento matmenys – 1,5 x 2 m. Ant granito plokštės lietuvių ir anglų kalbomis būtų užrašytas krantinės pavadinimas bei informacija apie tai, kada ir kodėl ši vieta buvo taip pavadinta. Tinkamiausia vieta šiai skulptūrai, anot G.Stasiulio, veja prie septynaukščio biurų pastato Žvejų gatvėje.
Posėdžio dalyviai išsakė kritiškų nuomonių apie siūlomą informacinės rodyklės idėją – abejota, ar prasminga vietos pavadinimą ženklinti granito monumentu. Esą tam pakaktų ir paprasčiausios informacinės lentelės. Pastabų sulaukė ir pateiktas informacinės rodyklės meninis sprendimas. Būta nuomonių ir, jog vėtrungės simbolis apskritai nebūdingas Klaipėdai, tai – Neringos ypatumas.
Galiausiai nutarta pateiktam projektiniam pasiūlymui nepritarti. Projekto iniciatoriams bei autoriui rekomenduota ieškoti sprendimų, labiau derančių su aplinka bei atliekančių informacinės rodyklės funkciją.
DAVĖ PRADŽIĄ LIETUVOS MOTOCIKLIZMUI
Skirtingai nei pirmojo sumanymo autoriai, VšĮ „Vakarų istorijos fondas“ baikerių iniciatyva parengtas skulptūros pirmajam Klaipėdos krašto automobilių ir motorračių klubui įamžinti projekto autoriai (skulptorius A.Sakalauskas, arch. V.Balsys, V.Dapkevičius) posėdyje išgirdo komplimentus.
Jie teigė naują meninį akcentą matantys vienintelėje uostamiesčio vietoje – senamiestyje, ant esamo šaligatvio tarp Pilies, Sukilėlių ir Daržų gatvių. Čia dabar stovinčio informacinio bokštelio vietoje jie pasiūlė suformuoti „baikeriškos“ dvasios erdvę. Pagal istorinę medžiagą nustatyta, jog būtent šioje teritorijoje prieškaryje veikė pradžią Lietuvos motociklizmo judėjimui davęs klubas. Autorių pasiūlytas sprendinys: dangomis suformuotas klubo ženklas, jame įkomponuotas užrašas apie įamžinamą objektą, epicentre – žmogaus su motociklu skulptūra, aplink ją, ant grindinio, dabartinių šalies motociklininkų klubų ženklai.
PROTOTIPAS – ŽINOMAS LIETUVIŲ KELIAUTOJAS
Anot skulptūros autoriaus A.Sakalausko, kuriamos skulptūros prototipas – žinomas Lietuvos keliautojas, motociklininkas Antanas Poška, kadaise motociklu nukeliavęs net iki Indijos. Motociklo modelis – 1928-ųjų „Indian“, kuria važinėjo keliautojas. Neatmetama galimybė, jog juo jis buvo atkakęs ir į Klaipėdą. Menininkas teigė skulptūrą kursiantis iš akmens ir nerūdijančio plieno. Numatomas besisveikinančio žmogaus silueto aukštis – iki 2 metrų. Tiek motociklas, tiek žmogaus skulptūra, anot A. Sakalausko, bus ne abstraktūs, bet detalizuoti, dokumentinio pobūdžio.
Palankiai įvertinto projekto autoriams ekspertai rekomendavo spręsti skulptūros apšvietimo ir planuojamoje vietoje esančių kelio ženklų išdėstymo problemas, o buvusios istorinės gatvės vietą išskirti – akcentuoti grindinio danga.
Parengta pagal Lietuvos architektų sąjungos Klaipėdos apskrities organizacijos informaciją.