Architektūros pasaulis gedi – baigdamas savo 104-uosius gyvenimo metus, mirė žymus brazilų architektas, Pritzkerio architektūros premijos laureatas Oskaras Niemeyeris. Tai visa Brazilijos architektūros epocha, nes šis brazilų architektas yra suprojektavęs svarbiausius savo šalies sostinės statinius: Nacionalinių kongresų rūmus, Brazilijos katedrą, ministerijas ir kt. Brazilijos modernizmo architektūros titanas iki pat mirties buvo guvus ir kūrybingas, todėl daugeliui savo cecho brolių ilgam liks ryškiu pavyzdžiu kūrėjo, kuris giliai atsidavęs savo talentui, šaliai, kūrybai.
KŪRYBINGAS IŠLIKO IKI PAT MIRTIES
Šiuolaikinės brazilų architektūros genijaus biografija yra be galo spalvinga. Ne iš karto pasukęs architekto keliu, jis tapo žymiausiu Brazilijos architektu. Kartu su Le Corbusier suprojektavęs pirmą modernistinį dangoraižį, vėliau sukritikavo pastarojo modernios architektūros sampratą, o dėl savo komunistinių pažiūrų jam ilgai yra tekę gyventi ir dirbti egzilyje.
Apie O.Niemeyerio kūrybinius pasiekimus galima tik pasvajoti – jis bemaž vienas suprojektavo naująją Brazilijos sostinę, o modernios architektūros vadovėliai tiesiog neišsiverčia be jo darbų iliustracijų. Žymiojo brazilo lenktos linijos ir plastiška baltojo betono architektūra iki šiol žavi savo grakščiomis formomis ir subtiliomis proporcijomis viso pasaulio architektūros mylėtojus bei žinovus.
Brazilų modernios architektūros grandas apsukų bemaž nelėtino net sukaukęs itin garbingo amžiaus – būdamas 89-erių realizavo, ko gero, geriausią savo pastatą – Niterojo miesto šiuolaikinio meno muziejų, dar vadinamą "Teatro popular" (žr. foto). Beje, sulaukęs 98-erių architektas vedė net 38 metais jaunesnę draugę. Savo 103-ąjį gimtadienį O.Niemeyeris pažymėjo taip pat kūrybingai – sukūrė žodžius sambos dainai „Tranquilo com a vida", kuri netruko pasklisti internetu. Dar visai neseniai jis kasdien užkildavo į 11-ame aukšte įsikūrusią savo mažytę studiją su vaizdu į siautulingąjį Rio de Žaneiro paplūdimį Kopakabana. Pastaruoju metu architektas prižiūrėjo renovaciją prieš 3 dešimtmečius paties suprojektuoto „Sambodromo“, kuriame kasmet vyksta garsusis Rio de Žaneiro karnavalas.
PROJEKTAVO SVARBIAUSIUS BRAZILIJOS STATINIUS
O.Niemeyerį pasaulyje labiausiai išgarsino pagal L.Costa‘os planą tuščioje vietoje pastatyta naujoji Brazilijos sostinė, kuri yra tapusi savotišku jo ekspresyvios architektūros iš betono muziejumi. Čia architektas 5-ajame ir 6-ajame dešimtmečiais suprojektavo garsiuosius Nacionalinius kongresų rūmus ir Brazilijos katedrą, o taip pat – ministerijas, komercinius ir gyvenamuosius pastatus. Į gimtinę po tremties sugrįžęs 9-ajame dešimtmetyje O.Niemeyeris jau buvo garbaus amžiaus, tačiau toliau uoliai dirbo – vienas po kito kilo nauji statiniai tarp kurių Lotynų Amerikos memorialas San Paule (1987 m.), minėtas Niterojo šiuolaikinio meno muziejus (1996 m.), Niemeyerio vardo muziejus „Niemeyerio akis“ Kuritiboje (2002 m.) ir kiti. Galiausiai per architekto 99-ąjį gimtadienį Brazilijos mieste buvo iškilmingai inauguruoti dar du kapitaliniai statiniai – Nacionalinis muziejus ir Nacionalinė biblioteka. Beje, nemažai jo kūrinių yra pastatyta užsienyje – Didžiojoje Britanijoje, JAV, Prancūzijoje, Libane, Alžyre, Italijoje ir net Malaizijoje.
APDOVANOTAS PRESTIŽIŠKIAUSIOMIS PREMIJOMIS
O.Niemeyeris 1970 metais apdovanotas Amerikos architektų sąjungos (AIA) Aukso medaliu, 1988-aisiais – prestižine Pritzkerio architektūros premija, o 2004 metais – Japonijos meno asociacijos Imperatoriškąja premija.
Brazilų architektas mirė prieš pat savo 105-ąjį gimtadienį gruodžio 15 dieną. Kaip praneša pasaulio žiniasklaida, O.Niemeyerio palaikai bus pašarvoti jo didžiųjų kūrinių – Brazilijos prezidentūros rūmuose, o vėliau bus sugrąžinti į Rio de Žaneirą, kur brazilų modernios architektūros titanas bus palaidotas.
PILOTAS.LT informacija.
ainis
( 2012-12-13 )
Dievuliau mano! Dėkui, bet turiu atsisakyti. Gal kitą kartą. Architektūra nenusivyliau, turbūt šiek tiek pabodo. Neviskas. Gal truputis. Redaktoris apie žvaigždes protingai sako. Man rodosi, kad medijos išplovė iš Niemeyerio darbų visą sielą ir liko tik gražus kūnas. Knygas geriau skaityti, bobutė pašnibždėjo, kad Pilotas mugę ruošia. Smagu. Ir ant jaunimo nepykti. Kas jei ne jie? Kada jei ne šiandien?
redaktoris
( 2012-12-12 )
Pritariu „to ainis“. Besalygiskas garbinimas vien tik architekturos zvaigzdziu gerokai iskreipia architekturos esme. Bet tai budinga ir kitoms kurybos sferoms. Zvaigzdziu industrija, kaip ten bebutu, globalizacijos produktas.
Zinoma, del to isskirtinis Oscaro Niemeyerio talentas netampa maziau reiksmingas…
to ainis
( 2012-12-12 )
smagiai rasai, tik kam tas nusivylimas architektura. ne visiems lemta gimti nimejeriais, ne visiems lemta jais ir tapti. taciau tai nereiskia, kad negali buti geras architektas ir ne nimejerisko garso.
Vilmantas Rutkauskas
( 2012-12-11 )
———————————————————–
Vingiuojantis pandusas perskrodžia Jos kūną…
CHA
ainis
( 2012-12-10 )
Suraityt suraitė, bet kam tai rūpi. Pažvelgi į jo jaunystės kūrybą ir tik pagarbą jausti gali tokiam žmogui. Tada tai buvo kažkas. O tie paskutiniai N darbai iš esmės nieko naujo neparodo, tos pačios temos ir triukai tik kitu metu atsiradę. Šių dienų kontekste jie kiek naivokai suskamba, kaip ir frazė apie moters apvalumus. Ir aš kraustausi dėl Jos iš proto, tik kūniškumo ir apvalumų man nebepakanka. Mano laikmečio sulaužytas protas nori su Ja pasinerti į mentalinių malonumų puotą, o Ji tik kybo ore tokia gražiai apvali ir gundančiai žvelgia atmerkusi vieną akį. Vingiuojantis pandusas perskrodžia Jos kūną. Jis kviečia užeiti, bet man nuobodu. Palieku Ją vieną. Iškeičiu grožį į stiklą stipraus alkoholio.
to jpn
( 2012-12-09 )
mane irgi tie apvalumai varo is proto, bet negaliu taip garsiai rekti, kaip nimejeris, nes bijau, kad lietuvos gejai neuzmustu is pavydo…
JPN
( 2012-12-08 )
aini,būdamas šimto metų,Niemeyeris suraitė Novomuseu akį Curitiboje, Brazilijos nacionalinį muziejų,Kultūros centrą Asturijoje.Paklaustas,kas jį ,šimtametį,vis dar įkvepia architektūrinei kūrybai,Niemeyeris,berods,atsakė-moterų apvalumai…
ainis
( 2012-12-07 )
rep.ui-banalybes šneki vyruti. tokie kaip Niemeyeris šiknas senajai kartai spardė, o tu čia dabar apie jaunimėlį negražiai kalbi. Senukas meistras buvo, bet iš jo mokytis galima nebent pasišventimo. Nauji laikai, naujos ir problemos. Nebus daugiau niekad taip kaip buvo. Tas galiojo ir kai Niemeyeris pirmą savo realizaciją iškepė, tas galioja ir šiandien. O iškepė jis ją trisdešimtmetis būdamas. Lucio Costa, pas kurį Niemeyeris startavo, buvo visas rimtas architektas kai jam buvo 30 ir net menu mokyklos direktorius. Jaunystėje jie manė, kad moka ir žino viską užtai ir kritikos gavo nekartą, bet be maksimalizmo nebūtų nieko reikšmingo padarę.
litofcas
( 2012-12-06 )
lada, kai coca.cola_ kur netroskulys svarbiausia
Vilmantas Rutkauskas
( 2012-12-06 )
—
Nesuprantamas to Autoriaus vis noras norėti – visus statinius kažkaip „pakelti“ nuo Žemės, t. y., tiksliau, kažkodėl nuo trinkelių. Norint į tokius statinius patekti, turėtum įkopti, o jei įvažiuoti – turėtum permesti „bėgį“, t.y. pavarą.
Tad, matyt taip nevirtualiai mankštindamasis, Autorius taip ilgai užtatai ir gyveno.
rep.
( 2012-12-06 )
Ladai-Niemeyeris galėtų būti puki pamoka mūsų jaunystės kulto gerbėjams ir ką tik iškeptiems bakalaurams bei magistrams,kuriems kartais atrodo,kad jie moka ir žino viską,bet visokie „nukriošę seniai“ jų neprileidžia prie savarankiško darbo.
mnmn
( 2012-12-06 )
palyginu dvi asmenybes – oskara niemeyeri ir zaha hadid. zaha zvaigzde, o oskaras genijus. mada ir amzinybe. ispudzio efektas ir gilumine jega.
praraja tarp ju.
Lada
( 2012-12-06 )
Asmenybė, kuri buvo jau išeinančios (išėjusios) architektų kartos Mokytojas… Su juo susijusi visa epocha… jo darbai kaip ženklai „įspausti“ į architektūros knygų lapus.. Jis jau kūrė, kai dar nebuvo gimę tie „kiti“ kūrėjai, kurių, deja, šiandien taip pat nebėra…
Dar vienas dalykas: jo darbinga būsena garbingame amžiuje mums byloja – pensininkas nebūtinai diagnozė..