Kūrėjų iš Lietuvos aktyvus dalyvavimas įvairiuose dizaino konkursuose užsienyje senokai nebestebina. Maloniai nuteikia, jog pastaraisiais metais jiems vis dažniau pavyksta ne tik prasibrauti tarp konkursų prizininkų, bet net ir laimėti. Gal todėl žinomo tarptautinio dizaino interneto portalo „Designboom“ sudarytame praėjusių metų pasauliniame pasaulio reitinge Lietuva šįkart puikuojasi kaip niekad aukštai – net 24-oje vietoje!
LIETUVA GLAUDŽIASI DIZAINO ELITO PAŠONĖJE
Tarptautinio dizaino interneto portalo „Designboom“ sudaryto 2016 metų pasaulio dizaino reitingo viršūnėje spraudžiasi šios srities pasaulinis elitas: JAV, Italija, Japonija ar Didžioji Britanija. Vis dėlto jas vis dažniau lenkia itin aktyviai konkursuose dalyvaujančios kylančios Rytų šalys – Kinija, Indija, Honkongas, Turkija, Taivanis, Pietų Korėja ir ne Iranas. Štai į tokią kompaniją, atrodo, vis giliau skverbiasi ir Lietuva. Į priekį praleidusi minėtas dizaino pasaulio pirmūnes, „Designboom“ reitinge mūsų šalis už nugaros gana toli paliko ne vien savo Rytų ir Vidurio Europos kaimynes – Estiją (65 vieta), Latviją (53), Lenkiją (27) ar, pavyzdžiui, Baltarusiją (80), bet ir ilgametes dizaino turinčias Daniją, Suomiją, Olandiją ir kt. Vis dėlto, reikia pasakyti, kad šis reitingas labai sąlygiškas ir dizaino lygį atspindi tik iš dalies. Mat, nors dizainas traktuojamas labai plačiai nuo mados, baldų ar grafinio dizaino iki architektūros, reitingavimas remiasi vien sistema taškų, suteikiamų už laimėtus tarptautinius apdovanojimus „A’ Design Award“. Beje, nė vieno aukščiausiai vertinamo platininio čia nelaimėjusi Lietuva, šįkart „A’ Design Award“ konkurse „nuskynė“ 7 auksinius ir net 16 sidabrinių apdovanojimų.
DOMINAVO DANŲ FIRMOS PLAKATO KONKURSE
Nepaisant galimo skeptiško požiūrio į tokius reitingus, teigiamų poslinkių šalies dizaino bare galima pastebėti ir daugiau. PILOTAS.LT kiek anksčiau jau yra rašęs apie tarptautinėje aplinkoje vis drąsiau besijaučiančius lietuvių kūrėjus – Mindaugo Žilionio išmaniojo baldo „SPYNDI“ sėkmingą kelią į pasaulį, Arūno Sukarevičiaus ir Inesos Malafej kūrybinio dueto „etc.etc.“ provokuojančio dizaino darbus, Eglės Ugintaitės laimėtą prestižinį tarptautinį pramoninio dizaino konkursą „Fujitsu Design Award“, T.Jankausko laimėtą dizaino apdovanojimą „Red Dot“ su 2039 prototipiniu modeliu „Porsche Type 64“ ir kt. Dauguma tokių laimėjimų sietini su jaunąja lietuvių dizainerių karta.
Greta perspektyvių jaunųjų kūrėjų iš Lietuvos (K.Olechnovič, J.Jankauskas, A.Miniotaitė, H.Jurevičius) neseniai laimėto Sankt Peterburgo transporto stotelės konkurso, vienas naujausių jaunųjų dizainerių pasižymėjimas tarptautinėje plotmėje – plakato konkursas Danijoje, kurį pernai metų pabaigoje laimėjo perspektyvi Vilniaus dailės akademijos dizaino programos III kurso studentė Živilė Čepulytė. Šiame pervežimų kompanijos DFDS, pažyminčios 150 metų veiklos jubiliejų, proginio plakato konkurse iš viso dalyvavo per 400 kūrėjų iš įvairių pasaulio šalių. Grafinio dizaino darbus vertino autoritetinga tarptautinė komisija. Jaunosios lietuvių dizainerės darbas šioje konkursinių pasiūlymų masėje išsiskyrė paprastumu ir elegantiškumu. Ž.Čepulytei atiteko gana solidi 3.500 eurų premija, kurią jai asmeniškai įteikė kompanijos DFDS atstovai, šia proga apsilankę didžiausioje Lietuvos dizainerių kalvėje – Vilniaus dailės akademijoje.
ŠVIESOS ŽIBURĖLIS SLOGIAME KONTEKSTE
Vis dėlto, gal net įspūdingesnis faktas nei lietuvės laimėjimas, jog į DFDS plakato konkurso finalinį TOP 20 iš viso prasibrovė 8 lietuvių plakatų autoriai. Dar daugiau – mūsų šalies kūrėjai dominavo ir tarp 5 konkurse apdovanotų paskatinamosiomis premijomis. Iš 5 apdovanotų čia net 3 „lietuviški“ – Pauliaus Petrausko, Jekaterinos Aleksejevos ir Agnės Mackevičiūtės. Jų grafiniai darbai bus išleisti atvirutėmis. Tokie lietuviško dizaino blyksniai nori nenori leidžia nuryti bent gurkšnį optimizmo slogiame pastarųjų metų „lietuviškų“ architektūrinių, urbanistinių ar skulptūrinių kompozicijų konkursų kontekste.
Nuotrauka: DFDS.