2011 metų birželio 11-oji neabejotinai taps viena svarbiausių datų ilgame ir permainingame Šventosios uosto gyvenime. Po 310 metų trukusios komos, antrasis Lietuvos jūrų uostas atgauna pulsą. Jachtų regata Klaipėda – Šventoji jau šį šeštadienį nutrauks depresyvią tylą, gaubusią Šventosios uostą nuo seniai užmiršto Šiaurės karo laikų, kai 1701-aisiais švedų karo laivai užvertė uosto įplauką akmenimis. Beje, yra istorinių duomenų, kad prie šios agresijos nagus bus prikišę po to suklestėję Šventosios konkurentai – Rygos ir Klaipėdos uostai, kuriems šiandieną derėtų bent jau atsiprašyti pasalūniškai nuskriausto kaimyno.
72 JACHTOS LAUKIAMOS JAU ŠIANDIEN
Klaipėda tarsi jau žengė pirmąjį žingsnį – praeitą gruodį Seimui pavedus valdyti Šventosios uostą patikėjimo teise, VĮ Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija, ryžtingai pradėjo Šventosios uosto, kaip jachtų ir žvejybinio uosto, atstatymo darbus.Uosto direkcijos vadovo Eugenijaus Gentvilo iniciatyva skubiai imtasi įgyvendinti pirmąjį Šventosios uosto atstatymo etapą, kuriuo siekiamapradėti Šventosios uosto dalinį naudojimą komercinei (žvejybos) ir rekreacinei (jachtų, kitų pramoginių laivų) veiklai jau 2011 metų vasarą.
Kaip praneša Klaipėdos valstybinio jūros uosto direkcija, įgyvendinus pirmąjį etapą, Šventosios uosto gyliai, siekia nuo 2 m iki 3 m. Jau įrengtos 72 vietos jachtoms (iki 12 m) švartuoti. Uoste laivams sudaryta galimybė prisijungti prie elektros bei vandentiekio tinklų, naudotis laivams nuleisti ir iškelti skirtu slipu, taip pat sanitariniais mazgais, dušais ir atliekų rinktuvais.
VISA UOSTO JĖGA ATSISKLEIS PO 5 METŲ
Kaip portalui PILOTAS.LT teigė Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direktorė Šventosios uostui A.Čėsnienė, visą Šventosios uosto rekonstrukciją ketinama baigti iki 2016-ųjų. Praeitą birželį Šventosios valstybinio jūrų uosto plėtros taryba pritarė galutinei Šventosios uosto atstatymo galimybių studijos ataskaitai, pavedė VĮ Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijai tęsti techninės dokumentacijos rengimo darbus bei išanalizuoti galimus uosto valdymo modelius. Kaip žinia, beveik prieš metus ispanų inžinierių, konsultantų bei architektų kompanija „Alatec“ Uosto direkcijai pateikė penkis Šventosios uosto rekonstrukcijos variantus. Optimaliu pasirinktas variantas 2B, pagal kurį uostas būtų statomas pietinėje dalyje ir kainuotų per 180 mln. litų.
Pagal 2B variantą Šventosios uoste tilptų daugiau kaip 655 laivai. Uosto akvatorijoje būtų vietos 495 laivams ir vieta nedideliam 70 metrų ilgio kruiziniam laivui. Ant kranto žiemoti tilptų net 160 jachtų.
Šventosios uostą sudarys vidinė marina dabartinėje įlankoje ir išorinė, atitverta molais,- jūroje. Gylis vidinėje marinoje bus 4 m, o išorinėje – 6 m. Molų ilgis sieks net 400 metrų. Anot A.Čėsnienės esami tarpukariu statyto jūros molo likučiai naujųjų molų konstrukcijai nebus naudojami ir bus išsaugoti, kaip marinistinis paveldas. Rytinė smetoninė krantinė taip pat ženkliai nesikeis.
ATGIMIMO LAUKTA ILGAI
Paradoksalu, tačiau jau viduramžių Hanzos pirklių jūrlapiuose žymėtas Šventosios uostas ant Ordino ir LDK sienos, po Šiaurės karo tūnojo laivybos paraštėje nedovanotinai ilgai. Anglų pirkliai, kuriems Šventojoje XVII a. Abiejų tautų respublikos buvo suteiktos išskirinės privilegijos, sunaikinus uostą išsiplaukiojo. Rusų carai vystė Baltų jūros pakrantėje naują Liepojos uostą ir Šventąja nesidomėjo. Lietuvos respublika bandė atkurti Šventosios uostą 1923-aisiais ir 1939-aisiais, tačiau nesėkmingai. Sąjūdžio metais (1989m.) taip pat bandyta sugrąžinti jachtas į Šventąją, tačiau ir šis bandymas nepavyko…
Todėl dabar itin svarbu, kad užtektų valios, išteklių ir išminties ne tik energingai pradėti Šventosios uosto atkūrimą, bet ilgainiui darniai integruoti jį į savosios misijos ir pavidalo vis niekaip nesurandantį Šventosios kurortą. Tai būtų didelis laimėjimas ne tik Šventajai, bet ir Lietuvai, iš naujo besimokinančiai tapti jūrine valstybe.
Taigi, norintiems tapti neeilinio įvykio rytiniame Baltų jūros krante liudininkais, tiesiog būtina rikiuotis Šventosios uosto sugrįžimo šventėje – birželio 11 dieną (šeštadienį) 15-ą valandą lygiai, Šventosios uosto vakarinėje krantinėje.
Registracija dėl jachtų švartavimosi Šventosios uoste